|
واردات نفت چین دیگر افزایش نمییابد؟
تاريخ خبر:
دوشنبه، 1 تير 1405
ساعت:
11:35
تحلیلگران میگویند واردات نفت چین ممکن است هرگز به سطح قبل از جنگ تحمیلی علیه ایران بهبود نیابد، زیرا این جنگ باعث تسریع تغییر دائمی از سوختهایی مانند بنزین و دیزل شده است.
به گزارش ایسنا، شرکت تحقیقاتی «ریستاد انرژی» تخمین میزند که ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تقاضای حمل و نقل بزرگترین واردکننده نفت خام جهان که در طول جنگ علیه ایران از دست رفته بود، ممکن است امسال برنگردد. شرکت «انرژی اسپکتس»، این کاهش دائمی را حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است.
طبق گزارش شرکت «افجیئی نکسانت ئیسیای»، واردات نفت خام چین در سه ماهه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳.۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت، زیرا اختلالات عرضه با توقف ذخیرهسازی، کاهش تولید و ممنوعیت صادرات سوخت همزمان شده است. در حالی که بخش عمدهای از این کاهش به دلیل کندتر شدن فعالیت ذخیرهسازی است، کاهش تقاضای سوخت حمل و نقل احتمالا پایدارتر خواهد بود. واردات نفت خام به چین در فوریه، به طور متوسط حدود ۱۲.۶ میلیون بشکه در روز بود.
به نظر میرسد افزایش شدید قیمت نفت در روزهای نخست جنگ، برقیسازی ناوگان حمل و نقل چین را تسریع کرده است. طبق گزارش مرکز فناوری و تحقیقات خودرو چین، رجیستر خودروهای کاملا برقی تقریبا ۴۲ درصد از کل رجیسترها در آوریل را تشکیل داد، در حالی که این رقم در مارس حدود ۳۸ درصد بود. قیمت خودروهای بنزینی نو و دست دوم نیز با کاهش تقاضا به دلیل شوک نفتی ناشی از جنگ، کاهش یافته است.
لین یه، معاون رئیس بازارهای نفت در شرکت مشاوره «ریستاد انرژی» گفت: «رفتار مصرفکننده میتواند کمی چسبنده باشد. برای کسانی که در طول جنگ به خودروهای برقی روی آوردند، ممکن است دلیل کمی برای بازگشت وجود داشته باشد، مگر اینکه قیمت سوخت به طور قابل توجهی ارزانتر شود.»
این جنگ همچنین نشان داده است که چه مقدار از تقاضای چین برای نفت به جای مصرف، ناشی از ذخیرهسازی بوده است. در حالی که خرید برای ذخیرهسازی میتواند با بهبود عرضه خاورمیانه احیا شود، بعید است تقاضای از دست رفته به دلیل برقیسازی بازگردد و به طور بالقوه چین را در جذب بشکههای مازاد ناتوانتر میکند.
پیامدهای این وضعیت بسیار فراتر از چین است. این کشور که مدتها به عنوان آخرین خریدار بازار نفت شناخته میشد، با مهار واردات و مصرف در طول جنگ، به کاهش یکی از بزرگترین شوکهای عرضه در دهههای اخیر کمک کرد. با بازگشت نفت خام خاورمیانه، میزان ورود مجدد خریداران چینی به بازار میتواند به عامل تعیینکننده کلیدی قیمتهای جهانی نفت تبدیل شود.
بخشی از بهبود تقاضای نفت خام میتواند از تجدید ذخایر، افزایش فعالیت پالایشگاهها و احتمالا کاهش محدودیتهای صادرات سوخت ناشی شود. شرکت مشاور صنعتی «جیالسی» اعلام کرد که پکن احتمالا محدودیتهای زمان جنگ بر صادرات سوخت را کاهش خواهد داد، با توجه به اینکه حدود ۱۷ میلیون تن سهمیه هنوز در سال جاری موجود است، راه را برای بهبود ارسال محمولههای بنزین و دیزل به سطوح قبل از جنگ هموار میکند.
فریدون فشارکی، رئیس بازنشسته شرکت «افجیئی نکسانت ئیسیای»، در مصاحبهای با تلویزیون بلومبرگ در این ماه گفت که پکن احتمالا تنها در صورتی موجودی خود را بازسازی خواهد کرد که نفت خام به حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد. او خاطرنشان کرد که ذخایر استراتژیک و تجاری هنوز تقریبا ۱۰۰ روز تقاضا را پوشش میدهند.
آژانس بینالمللی انرژی در گزارش ماهانه خود در ژوئن پیشبینی کرد که میانگین تقاضای چین برای نفت در سال جاری، ۳۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد که «اولین کاهش قابلتوجه سالانه» از زمان بحرانهای نفتی دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ است. این آژانس اعلام کرد که به نظر میرسد استفاده از خودروهای برقی از زمان افزایش قیمت نفت به طور قابلتوجهی افزایش یافته است و نشانههایی وجود دارد که شارژ خودروهای برقی در شهرها نیز در حال افزایش است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، روگان کوین، تحلیلگر ارشد گروه رودیوم گفت: «تعدادی از مردم خودروهای برقی را جذابتر از گذشته خواهند یافت و از نظر تغییر سوخت از بنزین و دیزل، شاهد افزایش اندکی خواهیم بود. این روند در درجه اول با جنگ علیه ایران همزمان شد و سپس توسط جنگ تشدید شد.»
|